Etykiety – w jaki sposób je czytać by zrozumieć ?

Ważne jest poruszanie kwestii prakrtycznych strony dietetyki i poprawy szybkości przygotowywania posiłków.
Wczesniej poruszałam na fanpage temat czytania etykiet- oczywiście należy to robić. Ale w jaki sposób j rozumieć ? Na co zwrócić uwagę przy czytaniu tej malej kartki, która zawiera w sobie tyle ważnych, lecz skomplikowanych informacji ?

Dlaczego warto czytać etykiety ?
Wiekszość ludzi robi zakupy odruchowo- kupujemy oczami. Wystarczy, by produkt był w ładnym opakowaniu, a już zachęca nas do zakupu. Gorzej wygląda sprawa z produktami dla dzieci- nie bez powodu produkty produkowane z myślą o najmłodszych znajdują się na odpowiednio niskiej półce sklepowej- tak by dziecko zapragneło go kupić. Dziecko nie chce produktu a opakowanie, które zawiera w sobie masę cukru z dużą ilością konserwantów i znikomą ilością składników odżywczych.
W ten prosty sposób dowiadujesz się, co tak naprawdę kupujesz- czy jest to sok pomarańczowy czy napój o smaku pomarańczowym.

Wartość odżywcza produktu- jak odczytywać tabelę ?
Ustawodawstwo mówi jasno, że opakowania produktów spożywczych muszą zawierać ich wartość odżywczą, czyli ilość kalorii, zawartości białka i tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów ogółem, cukru i soli na 100 gram produktu. To producent decyduje czy znajdzie się na niej również informacja o nienasyconych kwasach tłuszczowych, czy błoniku.
Przedłużeniem tabeli jest % realizacji dziennego referencyjnego spożycia dla osób dorosłych, które jest określone jako:
Kaloryczność 2000 kcal,
Tłuszcz ogółem 70 gram
Węglowodany 260 gram
Cukier 90 gram
Białko 50 gram
Sól 6 gram.

Jak rozumieć % realizacji ? Im więcej kwasów tłuszczowych, cukru i soli, a mniej białka, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także błonnika, tym szybciej powinnaś odstawić produkt na półkę.

Co z tym cukrem ?

Obecnie coraz więcej mówi się o dużej ilości cukrów dodawanych do produktów spożywczych.
Jaka zawartość cukrów powinna nas martwić ? Na etykiecie zawsze jest napisane, jaka ilośc węglowodanów (w tym cukrów) jest zawarta w 100 gram produktu.

I tak:
poniżej 2 gram cukru to jego mała zawartość;
3-10 gram to średnia zawartość cukru;
powyżej 10 gram – wysoka zawartość cukru.

Dodatkowo producenci czasami maskują zawartość cukru, by zmylić konsumenta- w jaki sposób ?
Przykładem mogą być popularne kukurydziane płatki śniadaniowe. Cukier sam w sobie nie znajduje się na 2 miejscu w składzie, ale ilość substancji słodzących to aż 5. Np. Rozbijają ilość całkowitą na poszczególne składniki- dzięki temu zabiegowi cukier znajduje się na 2 miejscu w składzie, a substancje słodzące na pozycjach na 4,5,6,7.
Nie każdy konsument wie, że oprócz cukru dodaje się inne substancje, a są to: glukoza, cukier brązowy, syrop cukru inwertowanego, melasa cukru trzcinowego.

Dlatego trzeba czytać dokładnie.
Czy E znaczy coś złego ?

Jako E w Polsce oznacza się spożywcze dodatki do żywności, które są używane w przemyśle spożywczym. Jest ich blisko 1500. Znane są nam konsewrwany, barwniki, emulgatory, słodziki czy stabilizatory. Producenci muszą umieszczać na etykiecie wszystkie dodatki używane do przygotowania produktu.
Oznaczenia E:
Barwniki E-100 do E- 199
Konsweranwy E-200 do E- 299
Przeciutleniacze E-300 do E- 399
Stabilizatory, zagęszczacze, emulgatory E-400 do E- 499
Pozostałe pożywej 500
Pamiętaj jednak, że są to nazwy stosowane wymiennie. Zamiast E-300 producent może napisać Kwas askorbibnowy.

Czy wszystkie dodatki są złe ?

Otóż nie, weźmy na przykład E 300- brzmi strasznie i nieznanie, prawda ? A jest to kwas askorbinowy, czyli witamina C powszechnie używana jako przeciwutleniacz. Czasami jako dodatki mogą być dodane witaminy i składniki mineralne.
Dodatki stosowane w przemyśle spożywczym są bezpieczne dla zdrowia, tutaj ważną kwestię stanowi ich ilość- jedynie tyle ile mamy w prosuktach. Co nie oznacza, że możemy je jeść bezkarnie. Najlepiej byłoby korzystać z żywności o najniższym stopniu przetworzenia, w którym nie znajdziemy konsewrantów.

Co zawierają etykiety produków?

– opis produktu
– tabelę wartości odżywczej
– listę składników wraz z zaznaczonymi alergenami
– datę przydatności do spożycia
– masę produktu
– sposób przechowywania
– numer partii
– Dane producenta

Należy dokładni czytać etykiety produktów i zwracać uwagę na wszelkie niezgodności.

Zasady czytania etykiet:
– Im krótsza lista składników, tym lepiej
Wybierajmy produkty, które nie zawierają w składzie nieznanych nam nazw czy substancji dodatkowych. Opcjonalnie na liście składników powinno być 5 pozycji- im więcej tym produkkt jest bardziej przetworzony.
– Składniki produktu są wymienione malejąco
Jak wiadomo, czego w produkcie jest najwięcej, znajduje się na pierwszym miejscu. Producent ma obowiązek uszeregować je według kolejności. Jeśli więc kupujesz jogurt truskawkowy, gdzie ilość wsadu truskawkowego to pełne 5%, a na drugim miejscu masz cukier, kolejno syrop glukozowo-fruktozowy i barwnik jako koszelinę, to czy to dobry wybór ? Nie byłoby lepiej kupić jogurt naturalny i świeże truskawki, by samemu zrobić pyszny jogurt w domu ?
– Jeśli cukier jest na jednym z pierwszych 3 miejsc na liście- nie kupuj.
Grozi zasłodzeniem. Zwróć uwagę na ilość cukru w produkcie. Jeśli tabela określa zawartość cukru na 15 gr (3 łyżeczki) w 100 gramach produktu, a Twój jogurt ma pojemność 250 gram, to tym samym dostarczasz sobie blisko 7 łyżeczek cukru.
-Unikaj produktów składem przypominających lekcje chemii

– Wariany spożycia:
Spożyć do-ostateczny termin przydatności do spożycia
Spożyć przez- termin sugerowany
– Nie bójmy się wszystkich dodatków
Część z nich jest niezbędna, by produkt mógł być świeży- pamiętaj jednak, że warto zachować umiar w spożyciu.
– Nie chodź głodna na zakupy
Wówczas Twój koszyk będzie przypominać wykupiony cały sklep i 18756 niepotrzebnych rzeczy, które po powrocie do domu okażą się zbędne.
– Zawsze bierz ze sobą listę zakupów,
Możesz zrobić listę i trzymać ją w portfelu lub zapisać w notatkach w telefonie. W ten sposób kupisz to, co rzeczywiście potrzebujesz- przy okazji zaoszczędzisz i nie będziesz musiała nosić ciężkich siat do domu.
Porównuj wartość odżywczą poprzez zwrócenie uwagi na ilość kalorii, białka, tłuszczów i węglowodanów- pamiętaj, że naa etykiecie jest zamieszczona ilość na 100 gr/ml, a nie opakowanie.

Czy Waszym zdaniem zakupy spożywcze są prostą sprawą ?
Czy ten atykuł może pomóc Wam wybrac zdrowe produkty spożywcze?

Odpowiedzcie proszę w komentarzach- czekam na Wasze zdanie 🙂

Pieczona ciecierzyca- jak ją zrobić ?:)

 Jak przygotować zdrową alternatywę dla kalorycznych przekąsek ?

 Słone paluszki, chipsy są ciekawe i fajne, ale czy spożywanie ich idzie w parze z dbaniem o zdrowie ? Raczej nie. Na szczęście można znaleźć alternatywne sposoby na przygotowanie przekąsek. Szykowanie zajmie mniej niż 5 minut, pieczenie chwilę dłużej, ale efekt jest powalający więc warto. Składników nie należy daleko szukać- potrzebujemy jedynie podstawowych przypraw i ciecierzycy.

Ciecierzyca jest nadal kaloryczna, jednak stanowi zdrową alternatywę dla chipsów i innych przekąsek wszechobecnych przy oglądaniu filmów czy czytaniu książek.

Read More

Sól ziołowa- jak ją wykonać w domu ?


Sól ziołowa to połączenie różnorodnych ziół i soli gruboziarnistej.

Dlaczego warto po nią sięgać ?
Warto nią zastąpić tradycyjną sól, gdyż nadmierne solenie wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie, powodując nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia, nerek, obrzęki.

Statystyki mówią, że każdy Polak spożywa codziennie około 10 gr soli - mimo tego, że normy na ten składnik wynoszą maksymalnie 5 gr.
Nie chodzi o samo dosalanie potraw- niestety w ramach obróbki technologicznej produktów spożywczych producenci dodają duże jej ilości, by produkt zakonserwować i poprawić smak.

Read More

6 prostych zasad żywienia dla kobiet w ciąży

Poniżej znajdują się podstawowe zasady żywienia w trakcie ciąży:

 

Nie jedz za dwoje : Ponieważ Twoje zapotrzebowanie na energię wzrasta w pierwszym trymestrze jedynie o 150 kcal( to równowartość dwóch większych jabłek).  Zbytnie zwiększenie kaloryczności może przyczyniać się do występowania nadwagi lub otyłości.

Read More

Podoba Ci się ? Podziel się z innymi :)