Kiszonki- warto jeść ?

Opublikowane przez Justyna Bas w dniu

Kiszonki- warto je jeść ?

Okres jesieni i zimy to czas gdy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest bardzo ograniczony, a i smak często nieciekawy. 
Warto je wówczas zastąpić kiszonkami. Stanowią one bogate źródło witamin i składników mineralnych, ale co ważniejsze to cenny probiotyk.
Są korzystne głownie dlatego, ze zawierają kwas mlekowy. Kwas mlekowy powstaje w czasie fermentacji (pod wpływem bakterii kwasu mlekowego) substancji, która oczyszcza organizm i wzmacnia system obronny, chroniąc nas przed chorobami.
Kiszonki są bogatym źródłem kwasu mlekowego, które wpływają na poprawę odporności organizmu, wspomagają trawienie i wpływają na florę bakteryjna jelit.  
Jest także bogatym źródłem witaminy C i składników mineralnych. 
Poprawa trawienia i wchłanianie substancji odżywczych. 
 
Na co zwrócić uwagę przy kupnie ?
Prawdziwa kapusta powinna zawierać jedynie kapustę i sól.
Plus ewentualnie marchew czy grzyby. Na pewno nie powinna zawierać octu ! Dlatego warto czytać skład i tabele na opakowaniach, które kupujemy. Często wydaje nam się ze kupujemy kapustę kiszona, podczas gdy  na prawdę jest ona kwaszona-  tj. zakwaszona przy użyciu octu.
I zabija wszelkie zdrowe bakterie kwasu mlekowego. 
 
  • Kiszonki dostarczają sporo witamin B1, B2, B3, które regulują metabolizm i ułatwiają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów, wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie oraz zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Są dość dobrym źródłem witaminy C, A, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu. Jednak wbrew powszechnej opinii nie mają więcej witaminy C niż świeże warzywa i owoce.
  • W miarę fermentacji cenne składniki przenikają do soku, dlatego jest on równie wartościowy jak same kiszone produkty.
  • Kiszone warzywa, podobnie jak świeże, zawierają sporo błonnika, który daje poczucie sytości, a to sprzyja zachowaniu prawidłowej wagi i pobudza pracę jelit, zapobiegając zaparciom. Ponadto lekko zakwaszają organizm, więc spada chęć na podjadanie.

Zdecydowanie warto dodać je do diety, zwłaszcza w okresie jesięnno- zimowym

Czy Ty sięgasz po kiszonki ?kres 😊

Kategorie: BLOG

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o