Winter is coming- JAK BUDOWAĆ ODPORNOŚĆ ?

Opublikowane przez Justyna Bas w dniu

Nadchodzi ten trudny dla nas czas, gdy wychodząc z domu będziemy szykować się jak na wycieczkę w góry. Lato się skończyło, a mimo ciepłego września jesień daje się we znaki.
Poranki i wieczory są chłodniejsze już teraz, przez co wychodząc z domu musimy odziewać się cieplej.
Na szczęście są pewne działania wzmacniające, które mogą zapobiegać zachorowaniom:)
 
 
Czym jest odporność?
By zapobiegać rozwojowi patogenów chorobotwórczych warto wzmocnić organizm, dostarczyć mu odpowiednich składników i substancji, dzięki którym może ją stale nadbudowywać i ulepszać
Jak myślisz- Co wpływa na odporność ?
 
Odpowiednia dieta i aktywność fizyczna
Odporność w dużej mierze zależy od naszego sposobu odżywiania i stylu życia. 
Po pierwsze i najważniejsze – odpowiednia DIETA – dobrze odżywiony organizm łatwiej radzi sobie z patogenami, dusi je w zarodku zanim zaczną się porządnie rozwijać i chylić nas ku przeziębieniu.Zdrowa, dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta jest jednym z kluczowych elementów w budowaniu odporności.
 
Zacznij wcześniej:
Już wcześniej zadbaj, by w Twojej diecie nie zabrakło witamin A, E i B6. Pierwsza stymuluje produkcję białych krwinek. Jej źródłem są mleko, sery, masło i wątróbka. Witamina E niszczy wolne rodniki.
Zawierają ją nasiona słonecznika, orzechy, oleje roślinne i ryby. Natomiast witamina B6, którą znajdziesz w oraz drobiu i wołowinie, zwiększa odporność naszego organizmu na infekcje.
Do każdego posiłku staraj się jeść warzywa albo surowe, albo gotowane na parze – tak by straciły jak najmniej cennych substancji odżywczych. Gdy skończą się świeże produkty, zastąp je mrożonkami.
Wprowadź też do jadłospisu herbatkę z dzikiej róży. Zawiera witaminę C, która pobudza produkcję interferonu, białka skutecznie zwalczającego patogeny (wirusy, bakterie i pasożyty). Znajdziesz ją również w natce pietruszki, brokułach, papryce, ziemniakach.

 
Odpowiedni dobór przypraw
Na plus wychodzą rozgrzewające i poprawiające krążenie przyprawy, które nie tylko nadadzą smaku, ale też ochronią przed przeziębieniami, jak imbir, chili, kurkuma albo goździki. Chcesz wiedzieć o nich więcej- kliknij tutaj.
Suplementacja witaminy D lub tranu. 
Badania ostatnich lat jasno wskazują, że niedobory witaminy D korelują z występowaniem takich chorób jak : 
cukrzyca, nadciśnienie, choroby sercowo naczyniowe, infekcje, choroby metaboliczne. ‘
Niestety żyjemy w takiej szerokości geograficznej, że najlepiej zadbamy o odpowiedni jej poziom poprzez suplementacje. 
Każda osoba dorosła, dziecko czy osoba starsza powinna suplementować witaminę D, różnicą jest tylko dawka jaką powinna otrzymywać. 
Jaka powinna być dawka suplementacji ?
Dorośli (>18 lat) i seniorzy   – w dawce 800- 2000 IU/dobę, zależnie od masy ciała w miesiącach kwiecień- wrzesień
Dorośli, którzy w miesiącach  letnich nie zapewniają odpowiedniej syntezy witaminy- – w dawce 800- 2000 IU/dobę, 
Seniorzy powinni przyjmować suplement w dawce  800- 2000 IU/dobę, zależnie od masy ciała, przez cały rok, ze względu na niedostateczną syntezę witaminy.
 
Sen
Przemęczenie oraz brak snu osłabiają nasz organizm. Organizm zmęczony to organizm mało odporny. Śpij 8 godz. Układ odpornościowy podlega rytmowi dobowemu wyznaczonemu przez dzień i noc. Gdy zarywasz noce by np. uczyć się na egzamin to jesteś bardziej podatna na infekcje. Rytm dobowy zostaje zaburzony.
Ogranicz stres.
Nie pomaga też stres. Zdaniem naukowców aż 80% chorób ze stresu jest skutkiem osłabienia naszego układu immunologicznego. Dzieje się tak, bowiem gdy wzrasta stężenie hormonu stresu – kortyzolu – we krwi, zmniejsza się liczba leukocytów oraz spada produkcja przeciwciał. To zaś prowadzi do zachwiania flory bakteryjnej śluzówek i umożliwia rozmnażanie się zarazków.
Na ta jesień życzę Ci odporności i dużo zdrowia 🙂

Kategorie: BLOG

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o