Żywienie w czasie ciąży- czego unikać ?

Opublikowane przez Justyna Bas w dniu

Żywienie kobiet w ciąży- Czego unikać ?

Często spotykam się z obiekcjami- kobiety nie są pewne co można a czego nie można.
Okres ciąży to u kobiet przede wszystkim czas zmian i przygotowania na przyjście potomstwa.

Jedna z zmiennych kwestii jest żywienie. Okazuje się nagle, ze należy trochę zmienić system żywienia, by wspomóc kształtowanie tego małego organizmu wewnątrz Ciebie:)

Czym jest programowanie żywieniowe ?

Programowanie żywieniowe to proces kształtowania metabolizmu pod wpływem składników odżywczych dostarczanych podczas życia płodowego i niemowlęctwa, czyli okresów mających kluczowe znaczenie dla rozwoju narządów i tkanek. 

Czas niemowlęcy, to okres, kiedy dochodzi do najszybszego rozwoju tkanek i narządów dzieci. Każdy niedobór lub nadmiar danego składnika odżywczego może zdeterminować funkcjonowanie metabolizmu w życiu dorosłym. Dlatego prawidłowa dieta podczas ciąży, a następnie podczas laktacji oraz pierwszych lat życia dziecka zapewnia nie tylko odpowiednie przyrosty masy ciała i optymalny stan odżywienia, ale również wpływa na odległe tzw. długofalowe efekty „programowania” zdrowotnego, do których zaliczamy:

  • prawidłowe funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • prawidłowy rozwój układu kostnego,
  • zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia,
  • zmniejszenie ryzyka nowotworów,
  • zmniejszenie ryzyka otyłości.
Do produktów, których należy unikać w diecie podczas ciąży należą: sery pleśniowe, ser feta, camembert. Mogą być one źródłem listerii – bakterii powodującej infekcje pokarmowe z ostrym przebiegiem lub uogólnione infekcje grypowe.
Co jest wskazane ?
 
Jedzenie naturalnej, nieprzetworzonej żywności zapewni kobiecie ciężarnej zdrowie, dobre trawienie i przyswajanie produktów żywnościowych.
 
Należy całkowicie wyeliminować: 
➡niepasteryzowane mleko i przetwory z niego przygotowane, np. oscypki, ze względu na ich niepewną jakość mikrobiologiczną – ale sery pleśniowe z mleka pasteryzowanego można jeść. 
➡surowe i niedopieczone mięso (tatar, krwisty befsztyk) i surowe wędliny, takie jak szynka parmeńska, które mogą być przyczyną zakażenia np. toksoplazmozą 
➡surowe ryby i owoce morza (sushi, ostrygi), które mogą być źródłem groźnych bakterii chorobotwórczych lub pasożytów 
➡ryby łowione z zanieczyszczonych wód 
➡Sushi
➡Wątróbka drobiowa i wieprzowa
➡ surowe jaja
➡ kolorowe napoje gazowane – są sztucznie barwione i aromatyzowane, mają bardzo dużo cukru, a niektóre z nich, takie jak cola, zawierają kofeinę, której nadmierne ilości mogą zaburzyć prawidłowy przebieg ciąży 
➡ słodziki – najlepiej nie stosować ich w ciąży (w ich skład wchodzą sztuczne substancje słodzące takie jak aspartam, które nie są dokładnie zbadane pod kątem szkodliwości dla płodu); jeśli musisz posłodzić napój, dodaj niewielką ilość cukru trzcinowego, syropu z agawy czy syropu klonowego – mają niższy indeks glikemiczny niż cukier biały i nie powodują tak intensywnych wzrostów poziomu cukru we krwi 
➡Wystrzegaj się spożywania żywności wysoko przetworzonej: koncentratów zup, sosów, konserw, głęboko mrożonych wyrobów mięsnych i warzywno‒mięsnych; zawierają one znaczne ilości substancji dodatkowych (konserwantów, sztucznych barwników, aromatów)- mogą także utrudniać przyswajanie wapnia.
Kategorie: BLOG

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o