Ziemniaki -polski element zdrowej diety

Opublikowane przez Justyna Bas w dniu

Jakie są ich podstawowe cechy ?

 
  1. można je przerobić na wiele sposobów
  2. sycące
  3. smaczne i niskokaloryczne
Czy w takim razie ziemniaki to produkt kaloryczny ? 
Nie ! Ich ograniczenie w diecie może spowodować ze schudniesz, ale tylko z powodu ujemnego bilansu dziennego a nie dlatego, że odstawiłeś ziemniaki. 
Bo zastanów się sama. Jeśli kilka razy w tygodniu jesz do obiadu ziemniaki purree- w zależności od sposobu przygotowania mogą być z masłem w większej lub mniejszej ilości, mlekiem/ śmietanką. To mleko to pół biedy. Gorsza jest śmietanka 30%. W tej sytuacji ziemniaki przestają być niskokaloryczne bo mają dowaloną sporą ilość tłuszczu ! (mleko/masło/śmietanka). Czasami się zdarzy minimalna ilość kopru 🙂 Jak to przeliczyć ? Załóżmy 200 gram ziemniaków (3 większe sztuki), 1,5 łyżeczki masła, 2 łyżki śmietanki.
 
Jak sadzisz, czy to ma sens ?
Ich wartość energetyczna na 100 g gotowanych ziemniaków wynosi 75 kalorii, rozłożonych na:
  • Tłuszcze – 0,1 g
  • Węglowodany – 18 g
  • Białko – 1,8 g
  • Błonnik – 1,5 g
  • Ziemniaki gotowane indeks glikemiczny (IG) – 70
  • Ziemniaki w mundurkach indeks glikemiczny (IG) – 65
Znam też przypadki dodawania do polskiego obiadu podsmażanej na patelni cebuli 🙂
Jak to się ma do ograniczeń? 
Jeśli nagle zaczniesz ograniczać te ziemniakową bombę kaloryczną i zjesz np. samo mięso z surówką to zmniejszasz ilość spożytych kalorii o jakieś 300 kcal. 
Jeśli nic nie zjesz w ich miejsce to już masz bilans -300 kcal od całego dnia. A przecież jesteś na diecie i nie tylko to ograniczasz 🙂
Sama rozumiesz, ważny jest sposób przygotowania produktu, a nie sam produkt. 
Czy ziemniaki są zdrowe ? Dla kogo wskazane ?
  • zalecane są w diecie osób z nadciśnieniem tętniczym.
  • zalecane dla osób z cukrzycą typu 2, ponieważ jest dobrym źródłem skrobi,  która rozkłada się w naszym organizmie na glukozę. Glukoza jest paliwem które daje energię, napędza komórki do pracy. Z tego powodu- mamy energię na działanie i brak ssania w żołądku. Ziemniaki są też syte. Pamiętaj, że tutaj chodzi o gotowane krótko w wodzie/na parze a nie purre.
Są niskokaloryczną i istotną zamianą dla kasz, ryżu, makaronu. 

Jakie cenne witaminy ma ziemniak?

  • Witaminę A, C, E 
  • Witaminy z grupy B ((tiamina, niacyna, ryboflawina, pirydoksyna)
  • potas (obniża ciśnienie krwi), 
  • magnez (zbawienny dla układu nerwowego), 
  • wapń (potrzebny do wzmacniania kości) 
  • mangan, miedź, żelazo i cynk.
Właściwości:
  • Spora ilość węglowodanów
  • Właściwości zasadotwórcze, co pozwala na lepsze regulowanie równowagi kwasowo-zasadowej. 
  • Zaraz po zebraniu są najbardziej wartościowe. 
  • Mają długi okres przechowywania – do 8 miesięcy, w tym czasie następuje stopniowa utrata tego składnika. 
Cierpisz na niewydolność nerek ? Lepsze dla Ciebie będą rozgotowane.
Natomiast przy reumatyzmie  warto ich unikać, gdyż mogą nasilać dolegliwości. 

Przygotowanie jest bardzo ważne !

Odetnij zielone kawałki- zawierają solaninę. Nie nadają się do jedzenia, ponieważ spożycie może prowadzić do zatruć pokarmowych.
Nie mocz ich zbyt długo w wodzie- wyciąga wartości odżywcze. Obieranie również zwiększa straty produktu, nawet 2,5 krotnie.
Lepiej smażyć czy gotować ?
Ziemniaki najlepiej ugotować na parze- wówczas zachowują najwięcej składników odżywczych. Im wyższej temperaturze poddajemy je podczas obróbki termicznej, tym więcej zachodzi w nich niekorzystnych zjawisk i zmian, zwłaszcza podczas pieczenia i smażenia.
Kategorie: BLOGDIETA

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o